Monday, January 7, 2019

Contoh Rancangan Pengajaran Harian SJK


RANCANGAN PENGAJARAN  BAHASA MALAYSIA TAHUN 4 / 2015 Minggu 1
KSSR
Tahun 年级
Subjek 科目
Masa   时间
Tema  主题
Modul模块

课题/内容标准/学习标准
Topik/Standard Kandungan/ Standard Pembelajaran
教学活动/教具
Strategi / Aktiviti / bahan
道德价值观/跨课程元素
Penerapan Nilai /
Elemen Merentasi Kurikulum EMK

教学评估/教学反思
Pentaksiran / Impak/ Refleksi
4K  ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
8:10-9:10pagi


(12/1/15)Isnin


Tema1
Keluarga Sejahtera

Unit 1 : Adikku Baru Lahir

SK: 1.2       SP: 1.2.6

Murid dapat menyebut pelbagai jenis frasa dalam ayat dengan betul.

1.Set induksi

2.Murid membaca dan memahami dialog, kemudian menyenaraikan ayat penyata, ayat Tanya, ayat perintah dan ayat seruan dalam dialog.

3. Murid membina ayat berdasarkan gambar.

4. Latihan Pengukuhan

Nilai   : Kesyukuran

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid telah mencapai objektif dengan bimbingan.

4K ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
9:10-10:10pagi


(13/1/15)Selasa
Tema1
Keluarga Sejahtera

Unit 1 : Adikku Baru Lahir

SK: 2.2        SP: 2.2.1

Murid dapat membaca dan memahami perkataan berimbuhan awalan dan akhiran  dalam ayat dengan betul.

1. Murid diminta mengenal pasti dan menyebut  perkataan berimbuhan awalan “ber “ dan imbuhan akhiran “an ” dalam teks.

2. murid membaca, memahami dan menyebut  perkataan berimbuhan awalan dan  akhiran yang lain

3. Latihan BLA


Nilai   : patuh pada arahan

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid telah mencapai objektif dengan bimbingan.

4K (  29 orang)
Bahasa Malaysia
9:10-10:10pagi

(14/1/15)Rabu
Tema1
Keluarga Sejahtera

Unit 1 : Adikku Baru Lahir

SK: 3.2         SP: 3.2.7

Murid dapat menulis frasa dalam bentuk tulisan berangkai.

1. Murid diimbing membaca dan fahami teks dengan betul.

2. Bersoal jawab berdasarkan teks tentang perkataaan yang mengandungi diftong dan vokal berganding.

3. Murid dibimbing menulis rangkai kata  dan frasa dengan betul.

3. Latihan BLA


Nilai   : Bekerjasama

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid telah mencapai objektif dengan bimbingan.

4K ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
9:10-10:10pagi


(15/1/15)Khamis
Tema1
Keluarga Sejahtera

Unit 1 : Adikku Baru Lahir

SK:3.2    SP: 3.2.7

Murid dapat menulis frasa dalam bentuk tulisan berangkai

1. Murid membaca teks.

2. Bersoal jawab berdasarkan teks tentang frasa yang ada diftong dan vokal berganding .

3. Murid dibimbing menulis dalam bentuk tulisan berangkai

4. Latihan mengasingkan maklumat

Nilai   : Bekerjasama

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid telah mencapai objektif dengan bimbingan.



RANCANGAN PENGAJARAN  BAHASA MALAYSIA TAHUN 4 / 2015 Minggu 2
KSSR
Tahun 年级
Subjek 科目
Masa   时间
Tema  主题
Modul模块

课题/内容标准/学习标准
Topik/Standard Kandungan/ Standard Pembelajaran
教学活动/教具
Strategi / Aktiviti / bahan
道德价值观/跨课程元素
Penerapan Nilai /
Elemen Merentasi Kurikulum EMK

教学评估/教学反思
Pentaksiran / Impak/ Refleksi
4K  ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
8:10-9:10pagi



(19/1/15) Isnin
Tema1
Keluarga Sejahtera

Unit 2 : Menjamu Keluarga dan Rakan

SK: 1.3    , 2.2 
SP: 1.3.1 , 2.2.2

Murid dapat
- mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan,soalan dan pesanan yang didengar dengan
betul.
-membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada petikan dengan sebutan yang betul.

1.Set induksi

2.Murid memberikan respons berdasarkan ayat perintah yang diberikan

3. Murid membaca dan memahami petikan

4. Murid melafazkan pantun empat kerat dengan sebutan dan intonasi yang betul

Nilai   : Kerjasama

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid dapat mendengar dan memberikan respons yang betul terhadap arahan yang diberi

4K ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
9:10-10:10pagi


(20/1/15)Selasa
Tema1
Keluarga Sejahtera

Unit 2 : Menjamu Keluarga dan Rakan

SK: 3.2        SP: 3.2.7

Murid dapat menulis ayat tunggal dan ayat majmuk  secara mekani
dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas.


1. Murid membaca dan memahami petikan

2. Murid menulis ayat tunggal dan ayat majmuk  secara mekani
dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas atas bimbingan guru

3. Latihan pengukuhan


Nilai   : Menghargai

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid telah mencapai objektif dengan bimbingan.

4K ( 29 orang)
Bahasa Malaysia
9:10-10:10pagi

(21/1/15)Rabu
Tema1
Keluarga Sejahtera

Unit 2: Menjamu Keluarga dan Rakan

SK: 5.1        SP: 5.1.2

Murid dapat memahami dan menggunakan kata nama khas gelaran atau nama panggilan dengan betul  mengikut  konteks.    
1. Murid melakon watak yang terdapat dalam gambar dengan melengkapkan dialog dengan menggunakan kata nama khas gelaran atau kata nama panggilan dengan betul

2. Murid membina ayat menggunakan kata nama khas gelaran dan kata panggilan

3. Latihan pengukuhan


Nilai   : Kesopanan

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid telah mencapai objektif dengan bimbingan.

4K ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
9:10-10:10pagi


(22/1/15)Khamis
Tema1
Keluarga Sejahtera

Unit 3: Keluarga Yang Berjaya

SK:1.3    SP: 1.3.2

Murid dapat mendengar, memahami  dan    memberikan respons yang
sesuai secara lisan terhadap soalan tanpa kata tanya dengan betul.

1. Murid melakon dialog “Kajayaan Keluarga Dharmaraj”

2. Murid memberikan respon terhadap solan tanpa menggunakan kata tanya

3. Murid melengkapkan imbuhan awalan pada perkataan yang berwarna biru

4. Latihan pengukuhan

Nilai   : Bersyukur

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid telah mencapai objektif dengan bimbingan.



RANCANGAN PENGAJARAN  BAHASA MALAYSIA TAHUN 4 / 2015 Minggu 3
KSSR
Tahun 年级
Subjek 科目
Masa   时间
Tema  主题
Modul模块

课题/内容标准/学习标准
Topik/Standard Kandungan/ Standard Pembelajaran
教学活动/教具
Strategi / Aktiviti / bahan
道德价值观/跨课程元素
Penerapan Nilai /
Elemen Merentasi Kurikulum EMK

教学评估/教学反思
Pentaksiran / Impak/ Refleksi
4K  ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
8:10-9:10pagi




Tema1
Keluarga Sejahtera

Unit 3: Keluarga Yang Berjaya

SK: 2.2  SP:  2.2.3

Murid dapat membaca dan memahami ayat  yang mengandungi
perkataan berimbuhan apitan daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.

1.Set induksi

2. Murid membaca dan memahami petikan

3. Murid menjawab soalan pemahaman

4. Latihan pengukuhan
Nilai   : Kasih sayang

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid dapat mencapai objektif

4K ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
9:10-10:10pagi



Tema1
Keluarga Sejahtera

Unit 3: Keluarga Yang Berjaya

SK: 3.3        SP: 3.3.3

Murid dapat membina dan menulis jawapan  pemahaman berdasarkan
soalan yang bertumpu dan bercapah dengan betul.



1. Murid membaca dan memahami petikan

2. Murid menulis jawapan berdasarkan soalan lisan yang diberikan oleh guru

3. Murid menjawab soalan pemahaman dalam buku latihan

4. Tulisan


Nilai   : Gigih
EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid telah mencapai objektif dengan bimbingan.

4K ( 29 orang)
Bahasa Malaysia
9:10-10:10pagi

(28/1/15)Rabu
Tema1
Keluarga Sejahtera

Unit 3: Keluarga Yang Berjaya

SK: 5.1      SP:  5.1.

Murid dapat memahami dan menggunakan imbuhan apitan dengan betul  
1. Set induksi

2. Tatabahasa: Imbuhan apitan

3. Latihan Pengukuhan



Nilai   : Gigih

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid memahami dan menggunakan imbuhan apitan dengan betul

4K ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
9:10-10:10pagi


(30/1/15)Khamis
Tema1
Keluarga Sejahtera

Unit 3: Keluarga Yang Berjaya

SK: 3.7      SP: 3.7.2

Murid dapat menghasilkan penulisan kreatif jenis imaginatif berbentuk keperihalan, autobiografi dan dialog dengan betul.
1.  Sei induksi

2.  Murid dibimbing untuk menceritakan keadaan  dan aktiviti yang dijalankan pada waktu rehat di sekolah

3. Murid dibimbing untuk menyampaikan maklumat yang dibincangkan dalam ayat tunggal dan ayat majmuk

4. Murid menulis karangan
‘ Waktu  rehat Sekolah’

Nilai   : Bertolak ansur

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid telah mencapai objektif dengan bimbingan.











RANCANGAN PENGAJARAN  BAHASA MALAYSIA TAHUN 4 / 2015 Minggu 4
KSSR
Tahun 年级
Subjek 科目
Masa   时间
Tema  主题
Modul模块

课题/内容标准/学习标准
Topik/Standard Kandungan/ Standard Pembelajaran
教学活动/教具
Strategi / Aktiviti / bahan
道德价值观/跨课程元素
Penerapan Nilai /
Elemen Merentasi Kurikulum EMK

教学评估/教学反思
Pentaksiran / Impak/ Refleksi
4K  ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
8:10-9:10pagi



(2/2/15)Isnin
Tema2  
Warga Penyayang

Unit 4: Sekolah Penyayang

SK: 1.4  SP:  1.4.2

Murid dapat berbual tentang sesuatu perkara dengan menggunakan
kata panggilan dalam kalangan masyarakat berdasarkan
sesuatu situasi secara bertatasusila.

1.Set induksi

2. Murid menyanyikan lagu “Ayuh Kawan”

3. Murid melakonkan perbualan /situasi di kantin, dengan  menggunakan kata nama khas gelaran atau nama panggilan yang betul

4. Latihan pengukuhan
Nilai   : Kesopanan

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid dapat mencapai objektif


Selasa (3/2/15) --- Cuti Thaipusam


4K ( 29 orang)
Bahasa Malaysia
9:10-10:10pagi

(4/2/15)Rabu
Tema2  
Warga Penyayang

Unit 4: Sekolah Penyayang

SK: 2.4     SP:2.4.1

Murid dapat membaca dan memahami maklumat   daripada bahan
naratif untuk membuat ramalan yang wajar.


1. Set induksi

2.  Murid membaca dan memahami petikan

3. Guru dan murid berbincang dan membuat ramalan tentang tindakan guru yang bertugas di kantin

4. Latihan Pengukuhan



Nilai   : Kasih sayang

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid memahami situasi yang berlaku dan berkebolehan untuk membuat ramalan

4K ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
9:10-10:10pagi


(5/3/15)Khamis
Tema2  
Warga Penyayang

Unit 4: Sekolah Penyayang

 SK: 3.4      SP: 3.4.2

Murid dapat enulis ayat yang mengandungi imbuhan apitan dengan
ejaan dan tanda baca yang tepat secara imlak.

1.  Sei induksi

2.  Murid membaca dan memahami teks yang mengandungi pelbagai jenis ayat

3. Murid menulis imlak ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan apitan

4. Murid menulis karangan “ Kantin sekolah Saya”
Nilai   : Bekerjasama

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid telah mencapai objektif dengan bimbingan.




RANCANGAN PENGAJARAN  BAHASA MALAYSIA TAHUN 4 / 2015 Minggu 5
KSSR
Tahun 年级
Subjek 科目
Masa   时间
Tema  主题
Modul模块

课题/内容标准/学习标准
Topik/Standard Kandungan/ Standard Pembelajaran
教学活动/教具
Strategi / Aktiviti / bahan
道德价值观/跨课程元素
Penerapan Nilai /
Elemen Merentasi Kurikulum EMK

教学评估/教学反思
Pentaksiran / Impak/ Refleksi
4K  ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
8:10-9:10pagi

(9/2/15) Isnin


Tema2  
Warga Penyayang

Unit 5: Kita Prihatin

SK: 1.3  SP:  1.3.3

Murid dapat mendengar, memahami dan  memberikan  respons dengan menyampaikan  pesanan mengikut  urutan yang betul.

1.Set induksi

2. Murid mendengar atur cara yang disampaikan oleh guru

3. Murid mendengar, memahami dan  memberikan  respons dengan menyampaikan  pesanan mengikut  urutan yang betul.

4. Latihan pengukuhan
Nilai   : Kesopanan

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid dapat mencapai objektif

4K  ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
8:10-9:10pagi


(10/2/15)Selasa

Tema2  
Warga Penyayang

Unit 5: Kita Prihatin

SK: 2.3  SP:  2.3.1

Murid dapat membaca  kuat  pelbagai bahan   yang  mengandungi
pelbagai jenis ayat yang mempunyai sebutan ”e” pepet dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi  yang betul.


1.Set induksi

2. Murid membaca dan memahami petikan

3. Murid menjawab soalan dalam petikan

4. Latihan pengukuhan
Nilai   : Kasih sayang

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid dapat mencapai objektif

4K ( 29 orang)
Bahasa Malaysia
9:10-10:10pagi

(11/2/15)Rabu
Tema2  
Warga Penyayang

Unit 5: Kita Prihatin

SK: 3.3     SP:3.3.1

Murid dapat membina kerangka karangan berdasarkan bahan grafik
dengan betul.



1.  Sei induksi

2.  Murid dibimbing untuk menceritakan perkara yang berlaku pada hari jadi murid sendiri

3. Murid dibimbing untuk menyampaikan maklumat yang dibincangkan dalam ayat tunggal dan ayat majmuk

4. Murid menulis karangan
‘ Hari Jadi Saya’


Nilai   : Kasih sayang

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid memahami situasi yang berlaku dan berkebolehan untuk membuat ramalan

4K ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
9:10-10:10pagi


(12/2/15)Khamis
Tema2  
Warga Penyayang

Unit 5: Kita Prihatin

SK: 4.1     SP:4.1.2

Murid dapat menyatakan perasaan berdasarkan melodi dan lirik lagu
dalam nyanyian yang dipersembahkan.

1.  Sei induksi

2.  Murid membaca dan memahami lirik lagu

3. Murid menyanyikan  lagu

4. Murid menyatakan perasaan  berdasarkan melodi dan lirik lagu
dalam nyanyian yang dipersembahkan.

5. Latihan Pengukuhan


Nilai   : Bekerjasama

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid telah mencapai objektif dengan bimbingan.


RANCANGAN PENGAJARAN  BAHASA MALAYSIA TAHUN 4 / 2015 Minggu 6
KSSR
Tahun 年级
Subjek 科目
Masa   时间
Tema  主题
Modul模块

课题/内容标准/学习标准
Topik/Standard Kandungan/ Standard Pembelajaran
教学活动/教具
Strategi / Aktiviti / bahan
道德价值观/跨课程元素
Penerapan Nilai /
Elemen Merentasi Kurikulum EMK

教学评估/教学反思
Pentaksiran / Impak/ Refleksi
4K  ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
8:10-9:10pagi

(16/2/15) Isnin


Tema2  
Warga Penyayang

Unit 5: Kita Prihatin

SK: 5.1  SP:  5.1.3

Murid dapat memahami dan menggunakan kata  ganti  nama diri dan
kata ganti nama tunjuk dengan betul dalam pelbagai konteks.     

1.Set induksi

2. Guru menyatakan penggunaan kata ganti nama diri ( pertama, kedua, ketiga ) dan kata ganti nama tunjuk ( ini , itu …)

3. Murid cuba menggunakan  kata  ganti  nama diri dan kata ganti nama tunjuk dengan betul dalam pelbagai konteks.    

4. Latihan pengukuhan
Nilai   : Kerajinan

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid dapat mencapai objektif

4K  ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
8:10-9:10pagi


(17/2/15)Selasa

Tema2  
Warga Penyayang

Unit 6: Terima Kasih

SK:1.4  SP:  1.4.1

Murid dapat bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber  dengan menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk yang gramatis  dalam sesuatu situasi secara bertatasusila.




1.Set induksi

2. Murid membaca dan memahami penggunaan ayat tunggal dan ayat majmuk yang gramatis  dalam sesuatu situasi secara bertatasusila.

3. Murid menjawab soalan

4. Latihan pengukuhan
Nilai   : Sopan santun

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid dapat mencapai objektif


***Cuti Tahun Baru Cina ( 18.2.2015-24.2.2015)



RANCANGAN PENGAJARAN  BAHASA MALAYSIA TAHUN 4 / 2015 Minggu 7
KSSR
Tahun 年级
Subjek 科目
Masa   时间
Tema  主题
Modul模块

课题/内容标准/学习标准
Topik/Standard Kandungan/ Standard Pembelajaran
教学活动/教具
Strategi / Aktiviti / bahan
道德价值观/跨课程元素
Penerapan Nilai /
Elemen Merentasi Kurikulum EMK

教学评估/教学反思
Pentaksiran / Impak/ Refleksi
4K ( 29 orang)
Bahasa Malaysia
9:10-10:10pagi

(25/2/15)Rabu
Tema2  
Warga Penyayang

Unit 6: Terima Kasih

SK: 2.3     SP:2.3.2

Murid dapat membaca  kuat pelbagai bahan  yang mengandungi
pelbagai jenis  ayat yang mempunyai sebutan ”e” taling  dengan  ancer, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

1.Set induksi

2. Murid membaca dan memahami petikan

3. Murid menjawab soalan dalam petikan

4. Latihan pengukuhan
Nilai   : Berterima Kasih

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid dapat membaca  kuat pelbagai bahan  yang mengandungi
pelbagai jenis ayat

4K ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
9:10-10:10pagi


(26/2/15)Khamis
Tema2  
Warga Penyayang

Unit 6: Terima Kasih

SK: 3.4     SP:3.4.1

Murid dapat menulis perkataan yang mengandungi imbuhan apitan  dengan ejaan yang tepat secara imlak.

1.  Sei induksi

  2.  Murid membaca dan memahami petikan

3. Murid menulis perkataan yang mengandungi imbuhan apitan  dengan ejaan yang tepat secara imlak.

4. Latihan Pengukuhan


Nilai   : Berterima Kasih

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid telah mencapai objektif dengan bimbingan.







RANCANGAN PENGAJARAN  BAHASA MALAYSIA TAHUN 4 / 2015 Minggu 8
KSSR
Tahun 年级
Subjek 科目
Masa   时间
Tema  主题
Modul模块

课题/内容标准/学习标准
Topik/Standard Kandungan/ Standard Pembelajaran
教学活动/教具
Strategi / Aktiviti / bahan
道德价值观/跨课程元素
Penerapan Nilai /
Elemen Merentasi Kurikulum EMK

教学评估/教学反思
Pentaksiran / Impak/ Refleksi
4K  ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
8:10-9:10pagi

(2/3/15) Isnin


Tema2  
Warga Penyayang

Unit 6: Terima Kasih

SK: 4.2  SP:  4.2.1

Murid dapat mengujarkan cerita yang mengandungi bandingan
semacam dengan menggunakan sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul, serta bahasa badan yang sesuai
melalui penceritaan yang dipersembahkan
 

1.Set induksi

2. Murid membaca dan memahami cerita

3. Murid dapat mengujarkan cerita yang mengandungi bandingan
semacam dengan menggunakan sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul, serta bahasa badan yang sesuai
melalui penceritaan yang dipersembahkan

4. Latihan Pengukuhan
Nilai   : Baik hati

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid dapat mencapai objektif

4K  ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
8:10-9:10pagi


(3/3/15)Selasa

Ulangkaji Skop Peperiksaan


Murid dapat menjawab soalan dengan betul




1.     Murid mengulangkaji skop peperiksaan :
Tatabahasa – kata ganti nama diri
-          Kata nama
-          Imbuhan
-          Kata kerja

2.      Murid membuat latihan pengukuhan
Nilai   : Sopan santun

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid dapat mencapai objektif

4K ( 29 orang)
Bahasa Malaysia
9:10-10:10pagi

(4/3/15)Rabu
Ulangkaji Skop Peperiksaan


Murid dapat menjawab dengan betul




1.       Murid mengulangkaji skop peperiksaan :
Tatabahasa – kata ganti nama diri
-          Kata nama
-          Imbuhan
-          Kata kerja

2.       Murid membuat latihan pengukuhan
Nilai   : Berterima Kasih

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid dapat membaca  kuat pelbagai bahan  yang mengandungi
pelbagai jenis ayat

4K ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
9:10-10:10pagi


(5/3/15)Khamis
Ulangkaji Skop Peperiksaan


Murid dapat menulis karangan dengan berpandukan rangka karangan yang diberikan


1.       Murid membincangkan tajuk karangan “ Bapa Saya” dengan membina rangka karangan bersama guru

2.       Murid menulis karangan
“ Bapa Saya” dengan berpandukan rangka karangan
Nilai   : Hormat

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid telah mencapai objektif dengan bimbingan.




RANCANGAN PENGAJARAN  BAHASA MALAYSIA TAHUN 4 / 2015 Minggu 9
KSSR
Tahun 年级
Subjek 科目
Masa   时间
Tema  主题
Modul模块

课题/内容标准/学习标准
Topik/Standard Kandungan/ Standard Pembelajaran
教学活动/教具
Strategi / Aktiviti / bahan
道德价值观/跨课程元素
Penerapan Nilai /
Elemen Merentasi Kurikulum EMK

教学评估/教学反思
Pentaksiran / Impak/ Refleksi
4K  ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
8:10-9:10pagi

(9/3/15) Isnin


Ulangkaji Skop Peperiksaan


Murid dapat menjawab dengan betul




1.     Murid dibimbing untuk membuat ulangkaji  Kertas 2 : Penulisan
      Bahagian A: Memindahkan maklumat
     
2.     Murid dibimbing untuk membuat ulangkaji  Kertas 2 : Penulisan
      Bahagian C: Nilai-nilai murni

Nilai   : Baik hati

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid dapat mencapai objektif


*** Minggu pepriksaan ( 10.3.2015 – 13.3.2015 )
##Cuti Penggal Pertama ( 14.3.2015 – 22.3.2015 )


RANCANGAN PENGAJARAN  BAHASA MALAYSIA TAHUN 4 / 2015 Minggu 10
KSSR
Tahun 年级
Subjek 科目
Masa   时间
Tema  主题
Modul模块

课题/内容标准/学习标准
Topik/Standard Kandungan/ Standard Pembelajaran
教学活动/教具
Strategi / Aktiviti / bahan
道德价值观/跨课程元素
Penerapan Nilai /
Elemen Merentasi Kurikulum EMK

教学评估/教学反思
Pentaksiran / Impak/ Refleksi
4K  ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
8:10-9:10pagi

(23/3/15) Isnin


Membincang Kertas Peperiksaan



Murid dapat menjawab soalan dengan betul




3.     Guru mengagihkan kertas peperiksaan – Bahasa Malaysia Kertas 1 (Pemahaman), diikuti dengan Kertas 2 (Penulisan)

4.     Guru membincang dengan murid setiap soalan dalam kertas ujian
-          Pemahaman
-          Penulisan

5.     Guru mencatatkan markah yang diperoleh oleh murid

Nilai   : Kejujuran

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid dapat mencapai objektif

4K  ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
8:10-9:10pagi


(24/3/15)Selasa

Tema3
Saya Sihat Saya Cergas

Unit 7:Kesihatan dan Kecergasan

SK: 1.4  SP:  1.4.2

Murid dapat berbual tentang sesuatu perkara dengan menggunakan
kata panggilan dalam kalangan masyarakat berdasarkan
sesuatu situasi secara bertatasusila.
               
1.     Set induksi

2.     Murid membaca dialog dengan menggunakan kata panggilan yang betul

3.     Murid mengisikan kata panggilan yang betul mengikut situasi secara bertatasusila

4.     Latihan Pengukuhan

Nilai   : Sopan santun

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid dapat mencapai objektif

4K ( 29 orang)
Bahasa Malaysia
9:10-10:10pagi

(25/3/15)Rabu
Tema3
Saya Sihat Saya Cergas

Unit 7:Kesihatan dan Kecergasan

SK: 2.4  SP:  2.4.2

Murid dapat membaca dan  memahami maklumat yang tersurat
daripada  pelbagai  bahan yang sesuai untuk menjanakan
idea dengan betul.




1.           Set induksi

2.           Murid membaca dan memahami petikan

3.           Murid menjawab soalan petikan

4.           Latihan Pengukuhan
Nilai   : Berterima Kasih

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid dapat membaca dan  memahami maklumat yang tersurat
daripada  pelbagai  bahan yang sesuai untuk menjanakan
idea dengan betul
4K ( 29  orang)
Bahasa Malaysia
9:10-10:10pagi


(26/3/15)Khamis
Tema3
Saya Sihat Saya Cergas

Unit 7:Kesihatan dan Kecergasan

SK:3.5   SP: 3.5.1

Murid dapat mencatat maklumat yang betul mengikut kronologi daripada pelbagai sumber. 

1.       Set induksi

2.       Murid membaca petikan

3.       Murid  mencatat maklumat yang betul mengikut kronologi daripada sumber bahan yang diberikan

4.       Karangan : Gambar Bersiri
Nilai   : Hormat

EMK : kreativiti dan inovasi

Impak :
Penguasaan
PdP
Kuasai
X Kuasai



(            ) orang murid telah mencapai objektif dengan bimbingan.



No comments:

Post a Comment

Karangan