Thursday, January 31, 2019

五年级全年教学计划


RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA TAHUN 5 SJK (C)
Minggu
Tema / Tajuk

Standard Kandungan

Standard Pembelajaran







Tema 1
Ziarahi Keluarga

Unit 1
Hubungan yang Erat

1.2


2.2



3.2


4.2



Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.

Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.


Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat secara mekanis dengan betul dan kemas.

Mengujarkan   bahasa  yang  indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur.
1.2.6


2.2.1



3.2.6


4.2.1



Mendengar, memahami, dan menyebut ayat yang pelbagai jenis dengan struktur yang betul dan tepat.

Membaca dan memahami perkataan berimbuhan apitan dalam ayat daripada sesuatu bahan bacaan dengan sebutan yang betul.

Menulis ayat dalam petikan secara mekanis dengan betul
dan kemas.

Mengujarkan cerita yang mengandungi bandingan semacam dengan menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul, serta bahasa badan yang sesuai melalui penceritaan yang dipersembahkan.







Tema 1
Ziarahi Keluarga

Unit 2
Kunjungan Mesra

1.3



2.3



3.2


5.1
Mendengar, memahami dan memberi  respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.

Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.


Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat secara mekanis dengan betul dan kemas.

Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.3.1



2.3.1



3.2.7


5.1.1
Mendengar, memahami, dan memberikan respons secara
lisan atau gerak laku terhadap arahan berdasarkan ayat
perintah dengan betul.

Membaca kuat pelbagai bahan yang  mengandungi
pelbagai jenis ayat yang mempunyai sebutan ”e” pepet
dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi  yang betul.

Menulis ayat tunggal dan ayat majmuk  secara mekani
dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas.

Memahami dan menggunakan kata nama am tak hidup
institusi dengan betul mengikut konteks.






Tema 1
Ziarahi Keluarga

Unit 3
Ikatan Kasih Keluarga
1.3



2.3



3.3


5.1
Mendengar, memahami dan memberi  respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.

Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.


Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.

Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.3.2



2.3.2



3.3.3


5.1.2

Mendengar, memahami  dan    memberikan respons yang
sesuai secara lisan terhadap soalan tanpa kata anya
dengan betul.

Membaca  kuat pelbagai bahan  yang mengandungin
pelbagai jenis  ayat yang mempunyai sebutan ”e” taling
dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

Membina dan menulis jawapan pemahaman berdasarkan
soalan yang bertumpu dan bercapah dengan betul.

Memahami dan menggunakan kata nama khas tak hidup dengan betul mengikut konteks.










Tema 2
Sepakat Membawa Berkat

Unit 4
Amalan Sepakat
2.4



1.3



3.3


4.1


5.1

Membaca dan memahami  maklumat  yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai  bahan untuk memberi respons dengan betul.

Mendengar, memahami dan memberi  respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.

Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.

Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.

Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
2.4.1



1.3.3



3.3.4


4.1.2


5.1.3
Membaca dan memahami maklumat   daripada bahan
naratif untuk membuat ramalan yang wajar.


Mendengar, memahami dan  memberikan  respons dengan menyampaikan  pesanan mengikut  urutan yang betul.


Membina kerangka karangan berdasarkan bahan grafik dengan betul.

Menyatakan perasaan berdasarkan melodi dan lirik lagu dalam nyanyian yang dipersembahkan.

Memahami dan menggunakan kata  ganti  nama diri dan
kata ganti nama tunjuk dengan betul dalam pelbagai
konteks.









Tema 2
Sepakat Membawa Berkat

Unit 5
Bulat Kata kerana Muafakat
1.4



2.4



3.4


5.1
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

Membaca dan memahami  maklumat  yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai  bahan untuk memberi respons dengan betul.

Menulis imlak dengan tepat.


Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.4.1



2.4.2



3.4.1


5.1.4
Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber  dengan menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk yang gramatis  dalam sesuatu situasi secara bertatasusila.

Membaca dan  memahami maklumat yang tersurat
daripada  pelbagai  bahan yang sesuai untuk menjanakan
idea dengan betul.

Menulis perkataan yang mengandungi imbuhan apitan
dengan ejaan yang tepat secara imlak.

Memahami dan menggunakan kata kerja transitif dengan
betul mengikut konteks.







Tema 2
Sepakat Membawa Berkat

Unit 6
Bersatu Pasti Berjaya
1.4



2.4



3.4


4.2




5.1
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.


Membaca dan memahami  maklumat  yang tersurat dan
tersirat daripada pelbagai  bahan untuk memberi respons dengan betul.

Menulis imlak dengan tepat.


Mengujarkan   bahasa  yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif  semasa bercerita secara didik hibur.


Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.4.2



2.4.3



3.4.2


4.2.1




5.1.5
Berbual tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan kata panggilan hormat yang sesuai berdasarkan sesuatu situasi secara bertatasusila.

Membaca dan  memahami maklumat  yang tersurat dan
tersirat dengan tepat daripada pelbagai bahan yang sesuai
untuk membuat penilaian dengan betul.

Menulis ayat yang mengandungi imbuhan apitan dengan
ejaan dan tanda baca yang tepat secara imlak.

Mengujarkan cerita yang mengandungi bandingan
semacam dengan menggunakan sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul, serta bahasa badan yang sesuai
melalui penceritaan yang dipersembahkan.

Memahami dan menggunakan kata adjektif sifatan dan
perasaan dengan betul mengikut konteks.









Tema 3
Kehidupan yang Berkualiti

Unit 7
Mencintai Kebersihan
1.4



2.2


3.5


4.2




5.1
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

Membaca  dan memahami perkataan, frasa  dan ayat  daripada pelbagai  sumber dengan sebutan  yang betul.

Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara
daripada pelbagai sumber.

Mengujarkan   bahasa  yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif  semasa bercerita secara didik hibur.


Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.4.3



2.2.3


3.5.2


4.2.2




5.1.6

Berbual tentang sesuatu perkara dengan menggunakan kata ganti nama diri laras bahasa istana dengan betul dalam sesuatu situasi secara bertatasusila.

Membaca dan memahami ayat dalam petikan daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.

Mencatat maklumat yang betul mengikut  kronologi pada
borang pengurusan grafik  daripada  pelbagai sumber.

Mengujarkan cerita yang mengandungi bandingan semacam dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas serta menyatakan nilai berdasarkan penceritaan yang dipersembahkan.

Memahami dan menggunakan kata hubung pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.









Tema 3
Kehidupan yang Berkualiti

Unit 8
Rehat yang Berkualiti
1.4



2.3



3.6



5.1
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.


Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.


Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.4.1



2.3.1



3.6.1



5.1.3
Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber  dengan menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk yang gramatis  dalam sesuatu situasi secara bertatasusila.

Membaca kuat pelbagai bahan yang  mengandungi
pelbagai jenis ayat yang mempunyai sebutan ”e” pepet
dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi  yang betul.

Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul
dengan menggunakan  penanda wacana dan  menegaskan
bahasa yang santun.

Memahami dan menggunakan kata  ganti  nama diri dan
kata ganti nama tunjuk dengan betul dalam pelbagai
konteks.









Tema 3
Kehidupan yang Berkualiti

Unit 9
Nilai Kesihatan
1.3



2.3



3.2


4.2




5.1
Mendengar, memahami dan memberi  respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.

Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.


Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat secara mekanis dengan betul dan kemas.

Mengujarkan   bahasa  yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif  semasa bercerita secara didik hibur.


Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.3.1



2.3.2



3.2.6


4.2.2




5.1.7

Mendengar, memahami, dan memberikan respons secara
lisan atau gerak laku terhadap arahan berdasarkan ayat
perintah dengan betul.

Membaca kuat pelbagai bahan  yang mengandungin
pelbagai jenis  ayat yang mempunyai sebutan ”e” taling
dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

Menulis ayat dalam petikan secara mekanis dengan betul
dan kemas.

Mengujarkan cerita yang mengandungi bandingan semacam dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas serta menyatakan nilai berdasarkan penceritaan yang dipersembahkan.

Memahami dan menggunakan kata arah dan kata perintah dengan betul mengikut konteks.









Tema 4
Mematuhi Arahan dan Peraturan

Unit 10
Usah Leka
1.3



2.4



3.2


4.3



5.2
Mendengar, memahami dan memberi  respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.

Membaca dan memahami  maklumat  yang tersurat dan
tersirat daripada pelbagai  bahan untuk memberi respons dengan betul.

Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat secara mekanis dengan betul dan kemas.

Mengujarkan bahasa yang indah dan  menggunakan bahasa badan dengan  kreatif  melalui lakonan secara didik hibur.

Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
1.3.2



2.4.1



3.2.7


4.3.2



5.2.1
Mendengar, memahami  dan    memberikan respons yang
sesuai secara lisan terhadap soalan tanpa kata anya
dengan betul.

Membaca dan memahami maklumat   daripada bahan naratif untuk membuat ramalan yang wajar.


Menulis ayat tunggal dan ayat majmuk secara mekanis dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas.

Mengujarkan dialog yang mengandungi  bandingan semacam dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul, dan menyatakan nilai melalui lakonan.

Memahami dan menggunakan imbuhan apitan dan imbuhan pinjaman dengan betul mengikiut konteks.







Tema 4
Mematuhi Arahan dan Peraturan


Unit 11
Lihat dan Fikir
1.3



2.4



3.3


5.1
Mendengar, memahami dan memberi  respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.

Membaca dan memahami  maklumat  yang tersurat dan
tersirat daripada pelbagai  bahan untuk memberi respons dengan betul.

Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.

Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.3.3



2.4.2



3.3.3


5.1.1

Mendengar, memahami dan memberikan respons untuk menyampaikan pesanan mengikut urutan dengan menggunakan laras bahasa yang betul.

Membaca dan  memahami maklumat yang tersurat
daripada  pelbagai  bahan yang sesuai untuk menjanakan
idea dengan betul.

Membina dan menulis jawapan pemahaman berdasarkan
soalan yang bertumpu dan bercapah dengan betul.

Memahami dan menggunakan kata nama am tak hidup
institusi dengan betul mengikut konteks.









Tema 4
Mematuhi Arahan dan Peraturan

Unit 12
Kecuaian Membawa Padah
1.2


2.4



3.3


4.1


5.1
Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.

Membaca dan memahami  maklumat  yang tersurat dan
tersirat daripada pelbagai  bahan untuk memberi respons dengan betul.

Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.

Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.

Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.2.6


2.4.3



3.3.4


4.1.1


5.1.2
Mendengar, memahami, dan menyebut ayat yang pelbagai jenis dengan struktur yang betul dan tepat.

Membaca dan  memahami maklumat  yang tersurat dan
tersirat dengan tepat daripada pelbagai bahan yang sesuai
untuk membuat penilaian dengan betul.

Membina kerangka karangan berdasarkan bahan grafik
dengan betul.

Menyebut dan menyatakan amalan baik yang tersurat
daripada lirik lagu dalam nyanyian yang dipersembahkan.

Memahami dan menggunakan kata nama khas tak hidup dengan betul mengikut konteks.









Tema 5
Hormati Komuniti

Unit 13
Kecuaian Membawa Padah
1.4



2.2


3.6


4.3



5.2

Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

Membaca  dan memahami perkataan, frasa  dan ayat  daripada pelbagai  sumber dengan sebutan  yang betul.

Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.

Mengujarkan bahasa yang indah dan  menggunakan bahasa badan dengan  kreatif  melalui lakonan secara didik hibur.

Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
1.4.2



2.2.3


3.6.2


4.3.1



5.2.3

Berbual tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan kata panggilan hormat yang sesuai berdasarkan sesuatu situasi secara bertatasusila.

Membaca dan memahami ayat dalam petikan daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.

Menulis untuk menyampaikan maklumat yang jelas berbentuk surat dengan menegaskan bahasa yang santun.

Mengujarkan dialog yang mengandungi diksi yang betul serta melakukan aksi yang sesuai dalam lakonan.


Memahami dan menggunakan kata majmuk rangkai kata bebas dalam pelbagai situasi dengan betul.









Tema 5
Hormati Komuniti

Unit 14
Berganding Bahu
1.4



2.3



3.7


5.1
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.


Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.

Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.4.3



2.3.1



3.7.2


5.1.4

Berbual tentang sesuatu perkara dengan menggunakan kata ganti nama diri laras bahasa istana dengan betul dalam sesuatu situasi secara bertatasusila.

Membaca  kuat  pelbagai bahan   yang  mengandungi
pelbagai jenis ayat yang mempunyai sebutan ”e” pepet
dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi  yang betul.

Menghasilkan penulisan kreatif jenis imaginatif berbentuk keperihalan, autobiografi dan dialog dengan betul.

Memahami dan menggunakan kata kerja transitif dengan
betul mengikut konteks.









Tema 5
Hormati Komuniti

Unit 15
Bersatu Padu
1.2


2.3



3.2


4.4



5.3

Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.

Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.


Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat secara mekanis dengan betul dan kemas.

Melafazkan  dan  memahami puisi   dengan intonasi yang betul menggunakan  bahasa yang  indah secara didik hibur.

Memahami dan membina ayat  yang betul dalam pelbagai situasi.
1.2.6


2.3.2



3.2.7


4.4.2



5.3.1

Mendengar, memahami, dan menyebut ayat yang pelbagai jenis dengan struktur yang betul dan tepat.

Membaca kuat pelbagai bahan  yang mengandungin
pelbagai jenis  ayat yang mempunyai sebutan ”e” taling
dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

Menulis ayat tunggal dan ayat majmuk secara mekanis dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas.

Melafazkan dan memahami pantun empat kerat, serta menghasilkan sesuatu ciptaan kreatif berdasarkan pantun.


Memahami dan   membina ayat dengan peluasan  subjek dengan betul dalam pelbagai situasi dengan betul.








Tema 6
Menghargai Budaya

Unit 16
Budaya Kita
1.4



2.6


3.4


4.1


5.1
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera  yang sesuai bagi memupuk minat membaca.

Menulis imlak dengan tepat.


Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.

Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.4.2



2.6.2


3.4.1


4.1.2


5.1.7
Berbual tentang sesuatu perkara dengan menggunakan
kata panggilan dalam kalangan masyarakat berdasarkan
sesuatu situasi secara bertatasusila.

Membaca dan memahami pelbagai  bahan  bukan sastera  untuk mengenal pasti nilai yang baik.

Menulis perkataan yang mengandungi imbuhan apitan
dengan ejaan yang tepat secara imlak.

Menyatakan perasaan berdasarkan melodi dan lirik lagu dalam nyanyian yang dipersembahkan.

Memahami dan menggunakan kata arah dan kata perintah dengan betul mengikut konteks.








Tema 6
Menghargai Budaya

Unit 17
Seni Tulisan
1.3



2.4



3.4


4.3

Mendengar, memahami dan memberi  respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.

Membaca dan memahami  maklumat  yang tersurat dan
tersirat daripada pelbagai  bahan untuk memberi respons dengan betul.

Menulis imlak dengan tepat.


Mengujarkan bahasa yang indah dan  menggunakan bahasa badan dengan  kreatif  melalui lakonan secara didik hibur.
1.3.2



2.4.1



3.4.2


4.3.2
Mendengar, memahami  dan    memberikan respons yang
sesuai secara lisan terhadap soalan tanpa kata anya
dengan betul.

Membaca dan memahami maklumat daripada bahan naratif untuk membuat ramalan yang wajar.


Menulis ayat yang mengandungi imbuhan apitan dengan
ejaan dan tanda baca yang tepat secara imlak.

Mengujarkan dialog yang mengandungi  bandingan semacam dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul, dan menyatakan nilai melalui lakonan.









Tema 6
Menghargai Budaya

Unit 18
Cantiknya Objek Budaya
1.3



2.4



3.5


4.1


5.1

Mendengar, memahami dan memberi  respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.

Membaca dan memahami  maklumat  yang tersurat dan
tersirat daripada pelbagai  bahan untuk memberi respons dengan betul.

Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara
daripada pelbagai sumber.

Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.

Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.3.3



2.4.2



3.5.2


4.1.2


5.1.5
Mendengar, memahami dan memberikan respons untuk menyampaikan pesanan mengikut urutan dengan menggunakan laras bahasa yang betul.

Membaca dan  memahami maklumat yang tersurat
daripada  pelbagai  bahan yang sesuai untuk menjanakan
idea dengan betul.

Mencatat maklumat yang betul mengikut  kronologi pada
borang pengurusan grafik  daripada  pelbagai sumber.

Menyatakan perasaan berdasarkan melodi dan lirik lagu dalam nyanyian yang dipersembahkan.

Memahami dan menggunakan kata adjektif sifatan dan perasaan dengan betul mengikut konteks.



Tema 7
Nusa dan Bangsa

Unit 19
Di Mana Bumi Kupijak, di Situ Langit Kujunjung
1.4



2.6


3.7


4.1

Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera  yang sesuai bagi memupuk minat membaca.

Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.

Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
1.4.1



2.6.1


3.7.2


4.1.1
Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber  dengan menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk yang gramatis  dalam sesuatu situasi secara bertatasusila.

Membaca sesuatu bahan berunsur sastera yang sesuai untuk meneroka ilmu.

Menghasilkan penulisan kreatif jenis imaginatif berbentuk keperihalan, autobiografi dan dialog dengan betul.

Menyebut dan menyatakan amalan baik yang tersurat
daripada lirik lagu dalam nyanyian yang dipersembahkan.










Tema 7
Nusa dan Bangsa

Unit 20
Demi Negara
1.3



3.5


2.5




5.1
Mendengar, memahami dan memberi  respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.

Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara
daripada pelbagai sumber.

Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.


Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.3.1



3.5.2


2.5.1




5.1.6
Mendengar, memahami, dan memberikan respons secara
lisan atau gerak laku terhadap arahan berdasarkan ayat
perintah dengan betul.

Mencatat maklumat yang betul mengikut  kronologi pada
borang pengurusan grafik  daripada  pelbagai sumber.

Membaca  memahami dan menyusun  maklumat yang
tersurat dan tersirat daripada bahan prosa dan
memindahkan maklumat dalam bentuk grafik dengan
betul.

Memahami dan menggunakan kata hubung pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.








Tema 7
Nusa dan Bangsa

Unit 21
Jasa
1.4



2.5



3.6



5.2

Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.


Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
1.4.3



2.5.2



3.6.1



5.2.1
Berbual tentang sesuatu perkara dengan menggunakan kata ganti nama diri laras bahasa istana dengan betul dalam sesuatu situasi secara bertatasusila.

Membaca, memahami dan menaakul maklumat  yang
tersurat dan tersirat daripada bahan grafik dan memindahkan maklumat dalam bentuk prosa dengan betul.

Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul
dengan menggunakan  penanda wacana dan  menegaskan
bahasa yang santun.

Memahami dan menggunakan imbuhan apitan dan imbuhan pinjaman dengan betul mengikut konteks.







Tema 8
Berdaya Maju

Unit 22
Keperluan Sains
1.4



2.5



3.6


5.3
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.

Memahami dan membina ayat  yang betul dalam pelbagai situasi.
1.4.4



2.5.3



3.6.2


5.3.2
Menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara dengan
betul menggunakan kata, ayat  dan bahasa badan  yang
sesuai secara  bertatasusila.

Membaca, memahami dan menaakul bahan prosa untuk memindahkan maklumat dalam bentuk grafik untuk menyelesaikan sesuatu masalah.

Menulis untuk menyampaikan maklumat yang jelas berbentuk surat dengan menegaskan bahasa yang santun.

Memahami dan membina ayat perintah dan ayat seruan menggunakan tanda baca yang betul dalam pelbagai situasi dengan betul.





Tema 8
Berdaya Maju

Unit 23
Teknologi dalam Kehidupan
1.5



2.6


3.7


4.2

Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat  menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera  yang sesuai bagi memupuk minat membaca.

Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.

Mengujarkan   bahasa  yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif  semasa bercerita secara didik hibur.
1.5.1



2.6.1


3.7.1


4.2.2
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan diksi dan ayat yang  sesuai.

Membaca sesuatu bahan berunsur sastera yang sesuai untuk meneroka ilmu.

Menghasilkan rangka penulisan kreatif dengan betul.


Mengujarkan cerita yang mengandungi bandingan semacam dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas serta menyatakan nilai berdasarkan penceritaan yang dipersembahkan.




Tema 8
Berdaya Maju

Unit 24
Minda Kreatif
1.5



2.5



3.6



5.1

Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula
dengan tepat  menggunakan sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.

Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.


Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.5.2



2.5.1



3.6.1



5.1.1
Menceritakan sesuatu perkara yang dilihat dan yang ditonton dengan tepat , sebutan yang jelas dan intonasi   yang betul menggunakan diksi dan ayat  yang  sesuai.

Membaca  memahami dan menyusun  maklumat yang
tersurat dan tersirat daripada bahan prosa dan
memindahkan maklumat dalam bentuk grafik dengan
betul.
Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul
dengan menggunakan  penanda wacana dan  menegaskan
bahasa yang santun.

Memahami dan menggunakan kata nama am tak hidup
institusi dengan betul mengikut konteks.






Tema 9
Alam Sekitar dan Teknologi Hijau

Unit 25
Kelestarian Alam
1.6



2.6


3.8



4.2




5.1
Berbicara untuk  menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera  yang sesuai bagi memupuk minat membaca.

Mengedit dan memurnikan hasil penulisan dengan betul.



Mengujarkan   bahasa  yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif  semasa bercerita secara didik hibur.


Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.6.1



2.6.2


3.8.2



4.2.1




5.1.2

Berbicara untuk mendapatkan  maklumat  yang  tersirat  dengan tepat tentang sesuatu perkara  daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.

Membaca dan memahami pelbagai  bahan  bukan sastera untuk mengenal pasti nilai yang baik.

Mengedit dan memurnikan sesuatu hasil penulisan berbentuk naratif daripada  aspek ejaan, imbuhan, tanda baca dan penanda wacana dengan betul.

Mengujarkan cerita yang mengandungi bandingan
semacam dengan menggunakan sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul, serta bahasa badan yang sesuai
melalui penceritaan yang dipersembahkan.

Memahami dan menggunakan kata nama khas tak hidup dengan betul mengikut konteks.








Tema 9
Alam Sekitar dan Teknologi Hijau

Unit 26
Rimba di Kota
1.6



2.5



3.9



4.4

Berbicara untuk  menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

Menulis ulasan tentang pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang  didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.

Melafazkan  dan  memahami puisi   dengan intonasi yang betul menggunakan  bahasa yang  indah secara didik hibur.
1.6.2



2.5.2



3.9.1



4.4.1
Berbicara untuk menyampaikan maklumat yang tersirat tentang sesuatu perkara daripada  sesuatu sumber berbentuk ucapan dengan tepat secara bertatasusila.

Membaca, memahami dan menaakul maklumat  yang
tersurat dan tersirat daripada bahan grafik dan memindahkan maklumat dalam bentuk prosa dengan betul.

Menulis ulasan berbentuk pandangan secara berpandu tentang bahan sastera dan bukan sastera  yang didengar, ditonton dan dibaca menggunakan bahasa yang gramatis.

Melafazkan pantun empat kerat yang mengandungi keindahan perkataan dalam pembayang pantun dengan intonasi yang betul.









Tema 9
Alam Sekitar dan Teknologi Hijau

Unit 27
Mengurus Sisa Pepejal
2.5



1.7



3.7


4.1


5.1
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

Berbincang  dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.

Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.

Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.

Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
2.5.3



1.7.2



3.7.2


4.1.1


5.1.4

Membaca, memahami dan menaakul bahan prosa untuk memindahkan maklumat dalam bentuk grafik untuk menyelesaikan sesuatu masalah.

Berbincang dan mengemukakan pandangan dan pendapat tentang sesuatu perkara berdasarkan bahan grafik  dengan menggunakan ayat  yang gramatis secara bertatasusila.

Menghasilkan penulisan kreatif jenis imaginatif berbentuk keperihalan, autobiografi dan dialog dengan betul.

Menyebut dan menyatakan amalan baik yang tersurat
daripada lirik lagu dalam nyanyian yang dipersembahkan.

Memahami dan menggunakan kata kerja transitif dengan
betul mengikut konteks.






Tema 10
Pertanian  dan Penternakan

Unit 28
Kembara Tani
1.5



2.5




3.3


5.1

Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula
dengan tepat  menggunakan sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.

Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.


Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.

Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.5.1



2.5.1




3.3.3


5.1.5
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan diksi dan ayat yang  sesuai.

Membaca  memahami dan menyusun  maklumat yang
tersurat dan tersirat daripada bahan prosa dan
memindahkan maklumat dalam bentuk grafik dengan
betul.

Membina dan menulis jawapan pemahaman berdasarkan soalan yang bertumpu dan bercapah dengan betul.

Memahami dan menggunakan kata adjektif sifatan dan perasaan dengan betul mengikut konteks.









Tema 10
Pertanian  dan Penternakan

Unit 29
Berkebun di Rumah
1.4



2.4



3.7


4.4



5.2
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

Membaca dan memahami  maklumat  yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai  bahan untuk memberi respons dengan betul.

Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.

Melafazkan  dan  memahami puisi   dengan intonasi yang betul menggunakan  bahasa yang  indah secara didik hibur.

Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
1.4.4



2.4.3



3.7.1


4.4.2



5.2.2
Menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara dengan
betul menggunakan kata, ayat  dan bahasa badan  yang
sesuai secara  bertatasusila.

Membaca dan  memahami maklumat  yang tersurat dan
tersirat dengan tepat daripada pelbagai bahan yang sesuai
untuk membuat penilaian dengan betul.

Menghasilkan rangka penulisan kreatif dengan betul.


Melafazkan dan memahami pantun empat kerat, serta menghasilkan sesuatu ciptaan kreatif berdasarkan pantun.


Memahami dan menggunakan kat ganda separa dan kata ganda berentak berdasarkan situasi.








Tema 10
Pertanian  dan Penternakan

Unit 30
Penternak Muda
3.3

1.5



2.5



4.3



5.3
Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula
dengan tepat  menggunakan sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.

Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

Mengujarkan bahasa yang indah dan  menggunakan bahasa badan dengan  kreatif  melalui lakonan secara didik hibur.

Memahami dan membina ayat  yang betul dalam pelbagai situasi.
3.3.4

1.5.2



2.5.2



4.3.1



5.3.1

Membina kerangka karangan berdasarkan bahan grafik dengan betul.
Menceritakan sesuatu perkara yang dilihat dan yang ditonton dengan tepat , sebutan yang jelas dan intonasi   yang betul menggunakan diksi dan ayat  yang  sesuai.

Membaca, memahami dan menaakul maklumat  yang
tersurat dan tersirat daripada bahan grafik dan memindahkan maklumat dalam bentuk prosa dengan betul.

Mengujarkan dialog yang mengandungi diksi yang betul serta melakukan aksi yang sesuai dalam lakonan.


Memahami dan   membina ayat dengan peluasan  subjek dengan betul dalam pelbagai situasi dengan betul.

Tema 11
Berdikari

Unit 31
Kedai Koperasi Taman Sepadu
1.6



2.5



3.4


4.4



5.2
Berbicara untuk  menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.

Menulis imlak dengan tepat.


Melafazkan  dan  memahami puisi   dengan intonasi yang betul menggunakan  bahasa yang  indah secara didik hibur.

Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
1.6.1



2.5.3



3.4.1


4.4.1



5.2.2

Berbicara untuk mendapatkan  maklumat  yang  tersirat  dengan tepat tentang sesuatu perkara  daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.

Membaca, memahami dan menaakul bahan prosa untuk memindahkan maklumat dalam bentuk grafik untuk menyelesaikan sesuatu masalah.

Menulis perkataan yang mengandungi imbuhan apitan
dengan ejaan yang tepat secara imlak.

Melafazkan pantun empat kerat yang mengandungi keindahan perkataan dalam pembayang pantun dengan intonasi yang betul.

Memahami dan   menggunakan kata ganda berentak
berdasarkan situasi dengan betul.







Tema 11
Berdikari

Unit 32
Hargai Usaha
1.6



2.6


3.8



5.1
Berbicara untuk  menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.

Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera  yang sesuai bagi memupuk minat membaca.

Mengedit dan memurnikan hasil penulisan dengan betul.



Memahami dan  menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
1.6.2



2.6.2


3.8.2



5.1.7

Berbicara untuk menyampaikan maklumat yang tersirat tentang sesuatu perkara daripada  sesuatu sumber berbentuk ucapan dengan tepat secara bertatasusila.

Membaca dan memahami pelbagai  bahan  bukan sastera untuk mengenal pasti nilai yang baik.

Mengedit dan memurnikan sesuatu hasil penulisan berbentuk naratif daripada  aspek ejaan, imbuhan, tanda baca dan penanda wacana dengan betul.

Memahami dan menggunakan kata arah dan kata perintah dengan betul mengikut konteks.





Tema 11
Berdikari

Unit 33
Budaya Menyimpan
1.7



2.6


3.9



5.3

Berbincang  dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara  daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.

Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera  yang sesuai bagi memupuk minat membaca.

Menulis ulasan tentang pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang  didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.

Memahami dan membina ayat  yang betul dalam pelbagai situasi.
1.7.2



2.6.1


3.9.1



5.3.2

Berbincang dan mengemukakan pandangan dan pendapat tentang sesuatu perkara berdasarkan bahan grafik  dengan menggunakan ayat  yang gramatis secara bertatasusila.

Membaca sesuatu bahan berunsur sastera yang sesuai untuk meneroka ilmu.

Menulis ulasan berbentuk pandangan secara berpandu tentang bahan sastera dan bukan sastera  yang didengar, ditonton dan dibaca menggunakan bahasa yang gramatis.

Memahami dan membina ayat perintah dan ayat seruan menggunakan tanda baca  yang betul dalam pelbagai situasi dengan betul.




No comments:

Post a Comment

Karangan